Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksinstituut
HOI
donderdag publiceerde.

De daling was het grootst bij het Nederlands Dagblad. De krant van
hoofdredacteur Peter Bergwerff zag het aantal betalende abonnees op de krant
dalen met 8,4 procent.

Absoluut verloor De Telegraaf de meeste lezers. De grootste krant van
Nederland zag de totale betaalde oplage met 4,1 procent dalen tot 540.156
kranten.

Alleen Trouw wist een stijging te noteren. De krant zag de betaalde oplage
toenemen met 2,1 procent tot 90.883 kranten.

{“dataSourceUrl”:”//docs.google.com/a/z24.nl/spreadsheet/tq?key=0AlgqdAs2y9qAdFloZjd3Z3ZGYXg1NkZsdnZMWnVITmc&transpose=0&headers=1&range=A13%3AH14&gid=2&pub=1″,”options”:{“titleTextStyle”:{“bold”:true,”color”:”#000″,”fontSize”:”14″},”vAxes”:[{“title”:””,”useFormatFromData”:false,”formatOptions”:{“source”:”inline”,”suffix”:”%”},”minValue”:-10,”viewWindowMode”:”explicit”,”format”:”0.##’%'”,”viewWindow”:{“min”:-10,”max”:3},”gridlines”:{“count”:”7″},”maxValue”:3},{“useFormatFromData”:true,”minValue”:null,”viewWindow”:{“min”:null,”max”:null},”maxValue”:null}],”title”:”Betaalde oplage landelijke dagbladen”,”booleanRole”:”certainty”,”legendTextStyle”:{“color”:”#222″,”fontSize”:”10″},”animation”:{“duration”:500},”backgroundColor”:{“fill”:”#faf4ed”},”legend”:”right”,”hAxis”:{“titleTextStyle”:{“color”:”#999999″,”italic”:false,”fontSize”:12},”title”:”Bron: Het Oplageinstituut (HOI)”,”useFormatFromData”:true,”minValue”:null,”viewWindowMode”:null,”viewWindow”:null,”maxValue”:null},”isStacked”:false,”width”:469,”height”:371},”state”:{},”view”:{“columns”:[{“calc”:”emptyString”,”type”:”string”,”sourceColumn”:0},0,1,2,3,4,5,6,7]},”chartType”:”ColumnChart”,”chartName”:”Diagram 2″}

De landelijke dagbladen zagen de betaalde oplage in het derde kwartaal met 3
procent dalen tot 1,61 miljoen kranten.

Standaardprijs

Het aantal abonnementen dat tegen een standaardprijs wordt verkocht daalt bij
alle landelijke dagbladen. Aan deze abonnees verdienen kranten het meest.
Wat vooral opvalt is dat het aantal lezers van De Telegraaf dat de volle mep
betaalt de afgelopen jaren sterk afneemt.

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/a/z24.nl/spreadsheet/tq?key=0AlgqdAs2y9qAdFloZjd3Z3ZGYXg1NkZsdnZMWnVITmc&transpose=0&headers=1&range=A1%3AH16&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":"14"},"curveType":"","legendTextStyle":{"color":"#222","fontSize":"10"},"animation":{"duration":500},"backgroundColor":{"fill":"#faf4ed"},"width":469,"lineWidth":2,"hAxis":{"titleTextStyle":{"color":"#999999","italic":false,"fontSize":12},"useFormatFromData":true,"title":"Bron: Het Oplageinstituut (HOI)","minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"vAxes":[{"title":null,"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"gridlines":{"count":"7"},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"booleanRole":"certainty","title":"Betaalde abonnementen (standaardprijs)","height":371,"legend":"right"},"state":{},"view":{},"chartType":"LineChart","chartName":"Diagram 4"}

Digitale abonnementen

NRC Handelsblad en Het Financieele Dagblad zagen de papieren oplage ook dalen,
maar wisten dit te compenseren door een toename van de digitale
abonnementen. Digitale abonnementen kosten de krant over het algemeen
minder, maar er wordt ook minder aan verdiend.

De Volkskrant zag het aantal digitale abonnees juist afnemen met 3,1 procent.

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/a/z24.nl/spreadsheet/tq?key=0AlgqdAs2y9qAdFloZjd3Z3ZGYXg1NkZsdnZMWnVITmc&transpose=1&headers=1&range=A1%3AF4&gid=1&pub=1","options":{"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"title":null,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":"14"},"booleanRole":"certainty","title":"Betaalde digitale oplage","animation":{"duration":500},"backgroundColor":{"fill":"#faf4ed"},"legend":"top","hAxis":{"titleTextStyle":{"color":"#999999","italic":false,"fontSize":12},"title":"Bron: Het Oplageinstituut (HOI)","useFormatFromData":true,"slantedText":false,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"textStyle":{"color":"#222","fontSize":"11"},"viewWindow":null,"maxValue":null},"isStacked":false,"width":469,"height":371},"state":{},"view":{},"chartType":"ColumnChart","chartName":"Diagram 3"}

Regionale dagbladen

De oplage van alle regionale dagbladen ging in het derde kwartaal achteruit.
De Leeuwarder Courant kende de grootste daling met 7,2 procent, op de voet
gevolgd door Het Parool en het Leidsch Dagblad.

Van de Wegener-dagbladen zag De Stentor de betaalde oplage het minst dalen
(2,3 procent). Wegener staat sinds afgelopen zomer te koop. Onder meer De
Persgroep, uitgever van de Volkskrant, het AD, het Parool en Trouw, zou vergaande
interesse hebben
om de Wegener over te nemen. Ook De Telegraaf had naar
verluidt een oogje op Wegener, maar is
inmiddels afgehaakt
.

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/a/z24.nl/spreadsheet/tq?key=0AlgqdAs2y9qAdFloZjd3Z3ZGYXg1NkZsdnZMWnVITmc&transpose=0&headers=0&range=A22%3AB38&gid=3&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":"14"},"vAxes":[{"title":null,"useFormatFromData":false,"formatOptions":{"source":"inline","suffix":"%"},"minValue":null,"format":"0.##'%'","viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"title":"Betaalde oplage regionale dagbladen (Q3 2011- Q3 2012)","booleanRole":"certainty","height":350,"animation":{"duration":500},"backgroundColor":{"fill":"#faf4ed"},"legend":"none","width":469,"hAxis":{"titleTextStyle":{"color":"#999999","italic":false,"fontSize":12},"useFormatFromData":true,"title":"Bron: Het Oplageinstituut (HOI)","slantedTextAngle":60,"slantedText":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"textStyle":{"color":"#222","fontSize":"10"},"viewWindow":null,"maxValue":null},"isStacked":false},"state":{},"view":{},"chartType":"ColumnChart","chartName":"Diagram 5"}

Gratis kranten

Bij de gratis dagbladen ging de oplage van Metro met ruim 15.000 omhoog tot
365.811 exemplaren. Spits zakte met bijna 2500 naar 288.370 kranten. Beide
kranten behoren sinds
eind augustus
tot de Telegraaf Media Groep (TMG).

Lees ook:

Vier redenen waarom de Persgroep Wegener wil

Waarom De Telegraaf te veel betaalde voor Hyves

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl